August 9, 2011

"Like" atau "Follow" - Itu Hak Peribadi

:Rainbow

_Mula.

Oh.. Memanglah saya alergi dengan isu paksaan macam ni. Paksaan yang nampak benar desperatenya. Kamu semua mesti tahu wujudnya butang "Like", "Follow" dan macam-macam yang sewaktu dengannya di Facebook, Twitter, Youtube, Blog and etc kan? Ini yang nak diperkatakan ni. Paksaan untuk meng"Like" atau meng"Follow" siapa-siapa atau apa-apa yang dihajatkan. Alahai.. Tak payah kot nak paksa orang. Bukan ke semua butang tu diwujudkan untuk kita bebas mengatakan kita setuju, suka atau tidak pada sesuatu perkara?

"Eh, I dah follow you.. You follow lah i balik tau."
"Hi, kawan-kawan. I masuk contest ni. Tolong Like picture i tau."
"Follow blog saya dan tinggalkan link anda. Saya akan follow anda semula."
"Like page aku. Kalau tak, kau bukan kawan aku lagi!!"

Huh!! Apa ni?

Anda sedesperate itu kah untuk mendapatkan perhatian? Butang "Like" atau "Follow" tu bukan diwujudkan untuk menunjuk-nunjuk siapa lebih glamour dari siapa. Angka fan atau follower awak tu tak membawa apa-apa makna sekiranya fake semata-mata. Wujud atas dasar paksaan. Ceh!!

Saya? Tak kisah pun. If suka, "Like" dan "Follow" lah. If tak, suka hati. Itu hak peribadi masing-masing. Lain orang lain pandangan. Saya "Like" dan "Follow" apa yang membawa manfaat pada saya. Itu saja. Seharusnya kamu pun sama. Kenapa nak "Like" benda yang kita tak suka atau sebenarnya tak tahu pun itu apa? Ish.. Ish.. Ish..

Apapun, enjoy saja. Be yourself.. It wasn't hard at all... Chill.. :) :L

_Noktah. Eh, rasa nak letak koma. Macam ada kesinambungan aje nanti. Ngee~

:: dari kotak fikir infiniti ::
:e PariPariPelangi :e

2 comments:

  1. ye betul xelok paksa org :)sy sndiri pon jarang klik butang like..bkn sbb xsuka tpi malas hehe

    ReplyDelete
  2. itulah dia.. tak seronok kan paksa-paksa... ish.. ish.. :)

    ReplyDelete